Örebro ska vara framkomligt med bil – men cyklande och bussåkande ska öka

Eftersom min väg till jobbet passerar någon annans bostad måste jag – och alla andra – visa mycket hänsyn. De dagar jag tar bilen måste jag vara särskilt försiktig eftersom jag då bidrar till buller och miljöproblem, och dessutom utgör en fara för barn och andra oskyddade i trafiken.

Men att trafiken förändras kommer vi inte ifrån, särskilt i en stad som växer så kraftigt som Örebro. Därför utgår Örebro kommuns trafikstrategi från att staden ska vara framkomlig med bil, men man ska inte i första hand välja bilen för korta resor. Idag görs hälften av alla resor med bil och det är inte hållbart i framtiden av miljöskäl. (Mer om stads- och trafikplanering här.)

Men vi får inte heller plats med alla bilar när Örebro växer så kraftigt: vi passerar 150 000 invånare om 4-5 år. Och eftersom bilen kommer behövas även i framtiden måste vi alla också ta ansvar och försöka ställa bilen hemma så ofta vi bara kan. Det får vi dessutom bättre hälsa av… (Mer om varför vi måste öka cyklandet här.)

När vi nu diskuterar hur trafiken ska fungera i Örebro i framtiden är utgångspunkten att göra det lättare för fler att ta cykeln eller bussen (och att gå). Därför satsar vi stort på bättre framkomlighet för cykeln och förbättrar bussnätet så att fler får snabbare resor. (Här finns förslaget till Trafikprogram, som snart ska antas.)

Men vi förändrar också för bilarna. De största gatorna anpassas för gående och folkliv (men ska ändå klara dagens trafik). Det ökar även trafiksäkerheten och kommer att minska skadorna i trafiken (en människa som blir påkörd av en bil som kör 50 km/h riskerar stora skador medan risken att dö nästan helt försvinner om bilen bara körde 30 km/h).

Samtidigt öppnas några gator som idag är stängda för allmän biltrafik (mer om detta nedan). Det gör vi för att skapa kortare resvägar och fördela trafiken på fler gator. Det innebär i sig att vi ökar tryggheten och attraktiviteten i många områden, samtidigt som det totala antalet mil körda med bil minskar.

Under våren görs en fördjupad analys av konsekvenserna av förändringarna och arbetet med detaljplaner för trafikförändringarna påbörjas. Samtidigt säkerställer vi framkomlighet och trafiksäkerhet för gående, cyklister och stadsbussar.

Man ska vara ärlig med att det på vissa platser därmed självklart blir fler bilar. Eftersom vi räknar med att det totala antalet bilresor inte ökar så innebär det att trafik flyttas från en liten gata som idag kanske uppfattas som alltför trafikerad till en gata som idag inte har någon biltrafik alls. Förhoppningsvis kommer de flesta om några år uppfatta att förändringarna skapade en bättre helhet, även om en del kan känna oro medan förändringen sker.

Följande gator kommer att öppnas om detaljplanerna kan genomföras (mer utförlig beskrivning nedan):

  1. Förbindelse mellan Sörby och Sörbyängen/Ladugårdsängen i området runt Änggatan
  2. Signalgatan/Landbotorpsallén
  3. Boskärsgatan – Södermalmsallén
  4. Fabriksgatan (rondellen ovanför Virginska skolan)
  5. Vallgatan
  6. Södra Infartsleden
  7. Engelbrektsgatan
  8. Mineralgatan
  9. Tornfalkgatan

Postgatan/Vaktelvägen fortsätter diskuteras.

Några av de detaljplaner som nu sänds på samråd skapar bättre förutsättningar för de många örebroare som bor i de växande södra delarna av Örebro, till exempel Sörby, Eklunda, Sörbyängen och Ladugårdsängen:

1. Öppna bussgatan Landbotorpsallén/Signalgatan: Den nord-sydliga gatuförbindelsen mellan Signalgatan och Södermalmsallén, öster om kvarteren Klensmeden och Pliggaren, är i dag bussgata (fast det är väldigt mycket ”smittrafik” där). I planprogrammet för utbyggnad av Sörbyängen-Ladugårdsängen (2005) förutsätts Signalgatan öppnas för biltrafik. Åtgärden skulle innebära en öppning av bussgatan. Eventuellt behöver en stopphållplats med mittrefug anläggas för att trafiksäkra för bussresenärer (det innebär att bakomvarande bilar inte kan köra om en buss som stannat på hållplatsen). (Här finns detaljplanen, längre ner finns en karta på området.)

2. En förbindelse mellan Landstormsvägen och Studievägen (i ”Änggate-området”): En förbindelse söderut från Änggatan har funnits i den kommunala planeringen sedan 1950-talet men den förbindelse som nu skapas sker inte i Änggatans förlängning utan mellan Landstormsvägen och Studievägen. Den befintliga cykelbanan i Änggatans förlängning förbättras och området runt den utvecklas och blir parkmark. Åtgärden förbättrar kraftigt biltillgängligheten mellan utbyggnadsområdet Sörbyängen-Ladugårdsängens mellersta del och innerstaden, men skapar också bättre förutsättningar för framtida busslinjer. I planprogrammet för utbyggnad av Sörbyängen-Ladugårdsängen (2005) förutsätts förlängningen av gatan öppnas för biltrafik. (Här finns detaljplanen, längre ner finns en karta på området.)

3. Öppna Boskärsgatan/Södermalmsallén: Korsningen Boskärsgatan/Södermalmsallén stängdes av i mitten av 1990-talet. I planprogrammet för utbyggnad av Sörbyängen-Ladugårdsängen (2005) förutsätts gatan öppnas för biltrafik. Detta objekt skulle innebära en öppning av korsningen mot Södermalmsallén. Förslaget innebär att en hastighetssäkrad fyrvägskorsning anläggs. (Här finns detaljplanen, längre ner finns en karta på området.)

Sedan tidigare har detaljplaner skickats på samråd för att öppna Fabriksgatan (rondellen ovanför Virginska skolan – här finns detaljplanen) och för Tornfalkgatan (förbindelse vidare till Varberga – här finns detaljplanen).

Att öppna Engelbrektsgatan för in- och utfart (mittemot Isgatan) kräver ingen detaljplaneändring och där utreds nu utformningen. Vid kvarteret närmast Rudbecksgatan är gatan enkelriktad (in mot centrum) och korsningen med Rudbecksgatan är begränsad så att det bara är trafik från Almby som kan köra in på Engelbrektsgatan. Lösningen skulle innebära en signalreglerad tre- eller fyrvägskorsning.

Förutom dessa återstår följande gator som kommer att öppnas för biltrafik:

  1. Vallgatan (vid universitetet), öppning av befintlig bussgata mot Universitetsgatan. En breddning av norra delen (befintlig gata är 4,2 m) för mötesmöjlighet föreslås. Detaljplanearbete återstår.
  2. Södra Infartsleden (infart till Örnsro, eventuellt även ytterligare infart till Aspholmen): I översiktsplanen är området längs Södra infartsleden markerat som utvecklingsområde för verksamheter och bostäder vilket på sikt innebär att området omvandlas från trafikled och industriområde till blandat stadsområde. Ett alternativ är en förbindelse från Södra Infartsleden till Idrottsvägen i höjd med den nya förbindelsen mellan Södra Infartsleden och Radiatorvägen. Det skulle innebära att en järnvägspassage måste ordnas och att träd tas ned. Ingen gång- och cykelpassage kan ordnas. En annan tänkbar sträckning är som en tänkt fortsättning på Örnsrogatan söderut via befintlig gång- och cykeltunnel till korsningen Radiotorvägen-Aspholmsvägen. Detaljplanearbetet pågår.
  3. Mineralgatan (idag endast bussgata): Tillfart till Lundby sker i dag endast via Tjusebovägen öster om Vivalla. Mellan Lundby och Vivalla finns en bussgata som förbinder Mineralgatan centralt i Lundby med Vivallaringen i norra Vivalla. En öppning av gatan för biltrafik skulle flytta en del biltrafik från Tjusebovägen till den före detta bussgatan. Detaljplanearbete återstår.

Postgatan/Vaktelvägen kommer att fortsätta diskuteras.

Från tidigare listor med ”skarpa förslag” på förändringar har två förslag strukits: Höglundagatan (att Höglundagatan kopplas till Pettersbergsvägen genom asfaltering av gräsyta vid idrottsplan) och Manillagatan (”höger in, höger ut” i korsning med Rudbecksgatan).

De ovan nämnda förslagen fanns med som en del i den stora trafikdialogen våren 2013 då 2800 synpunkter kom in gällande förändringar för cykel-, gång-, buss- och biltrafik. Sedan dess har nya parkeringsriktlinjer antagits och både cykelplan och trafikprogram har varit på remiss.

Efter trafikdialogen gjordes prioriteringar av vilka gator som är möjliga att öppna. Därefter har Örebro kommun anlitat en extern konsult (WSP) för konsekvensanalyser och beräkningar på vad förändringarna skulle innebära för trafikflöden, bullernivåer och liknande.

Nu har grundliga analyser gjorts av bland annat trafikflöden och de detaljplaner som skickas ut är möjliga att genomföra och vissa av förslagen är förändrade jämfört med tidigare.

Här är plankartorna för de detaljplaner som nu är ute på samråd:

Landstormsvägen-Studievägen (förbindelse mellan Sörby och Sörbyängen/Ladugårdsängen i området runt Änggatan)

 

 

 

 

 

 

 

 

Signalgatan/Landbotorpsallén

 

 

 

 

 

 

 

 

Boskärsgatan – Södermalmsallén

En reaktion på ”Örebro ska vara framkomligt med bil – men cyklande och bussåkande ska öka”

  1. Hur går det med diskussionerna kring öppnande av bussgatan postgatan/vaktelvägen? Verkar som det inte händer så mycket där? Eller är det de som jobbar på kommunen och är involverad i detajplan som sätter sig på tvären? Hört att den person uttrykt sig att ett öppnande ALDRIG kommer att ske så länge han jobbar med frågan. Borde verklingen kallas jäv!? eller?
    Bussgatan bör snarast öppnas för trafik!
    Mvh Joacim Dieker

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *